معادله دیراک و نوسانگر کلاین-گوردون در فضای فاز ناجابه جایی دو بعدی

thesis
abstract

مطالعات اخیر در نظریه ریسمان و گرانش کوانتومی نشان می دهند که فضا-زمان در مقیاس طول پلانک ناجابه جایی می باشد. از سوی دیگر گرافین را می توان توسط یک معادله ی دیراک بدون جرم توصیف کرد. در این پایان نامه، ما طیف انرژی مربوط به یک لایه ی گرافین را در حضور یک میدان مغناطیسی یکنواخت خارجی در یک فضای فاز ناجابه جایی دو بعدی به دست می آوریم. همچنین، طیف انرژی برای یک نوسانگر کلاین-گوردون در فضای فاز ناجابه جایی دو بعدی را به شکل تحلیلی محاسبه می کنیم.

similar resources

بررسی نوسانگرهای کلاین-گوردن و دیراک در فضای ناجابه جایی تحت میدان مغناطیسی ثابت

در این مقاله نوسانگرهای کلاین - گوردن و دیراک را در فضای ناجابه جایی تحت میدان مغناطیسی ثابت بررسی می کنیم و نشان می دهیم که به ازای میدان مغناطیسی خاصی شکل این نوسانگرها در فضای ناجابه جایی به فضای معمولی نگاشته می شوند.

full text

معادله بته سالپیتر در فضای ناجابه جایی

در این مقاله اثر فضای ناجابه جایی بر معادله بته سالپیتر برای حالت مقید دو ذره بررسی شده است. در این بررسی حالات مقید دو ذره ای با ذرات اسپین -0 اسپین0, اسپین 2/1- اسپین 2/1 و اسپین 1/2- اسپین 0 در نظر گرفته شده است. در طیف انرژی, پایینترین تصحیح مستقل از اسپین در همه موارد از مرتبهθα4شروع می شود. در همین حال تصحیح وابسته به آسپین در فضای ناجابه جایی از مرتبهθα6می باشد.

full text

فضای فاز ناجابه جایی و مکانیک کلاسیک دگرگون شده

سابقه استفاده از ایده فضا-زمان ناجابه جایی به زمان هایزنبرگ باز می گردد. نخستین فرمول بندی رسمی فضا-زمان ناجابه جایی در فیزیک در سال 1947 میلادی توسط اشنایدر مطرح گردید. اخیرا مطالعه مکانیک کلاسیک در فضای فاز ناجابه جایی در کانون توجه قرار گرفته است. در این پایان نامه فرمول بندی مکانیک کلاسیک در یک فضای فاز ناجابه جایی ارائه می گردد. روابط ناجابه جایی نه تنها میان مختصات فضایی بلکه بین تکانه ...

15 صفحه اول

بررسی نوسانگرهای کلاین-گوردن و دیراک در فضای ناجابه‌جایی تحت میدان مغناطیسی ثابت

 In this paper the Klein-Gordon and the Dirac Oscillators in a non-commutative space and in a constant magnetic field are investigated. It is shown that for a specific value of the magnetic field, one may map these oscillators from a non-commutative space to a commutative space.

full text

بررسی جواب تحلیلی-تقریبی معادله کلاین-گوردون

معادلات دیفر انسل یا مشتقات جزئی کاربردهای مهمی در زمینه های مختلف علوم و مهندسی مانند مکانیک سیالات، ترمودینامیک، انتقال گرما و فیزیک دارند. این معادلات اغلب غیر خطی هستند و یافتن جواب تحلیلی آنها دشوار و در بعضی از موارد غیر ممکن است. به همین دلیل در سال های اخیر تلاش های گسترده ای به منظور توسعه روش های تحلیلی و عددی برای حل این معادلات صورت گرفته است. یکی از مهم ترین معادلات دیفرانسیل با مش...

15 صفحه اول

روش هایی برای حل معادله کلاین - گوردون

در این پایان نامه ابتدا به معرفی معادله کلاین - گورون پرداخته و در ادامه پس از بیان تعاریف و مفاهیم لازم درباره توابع پایه ای شعاعی به حل معادله کلاین گوردون با استفاده از اسپلاین صفحه نازک پرداخته شده است. در پایان پس از بیان تعاریف لازم در مورد توابع مقیاس و موجکها به حل معادله کلاین گوردون با استفاده از تابع مقیاس بی اسپلاین مکعبی می پردازیم.

15 صفحه اول

My Resources

Save resource for easier access later

Save to my library Already added to my library

{@ msg_add @}


document type: thesis

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اراک - دانشکده علوم پایه

Hosted on Doprax cloud platform doprax.com

copyright © 2015-2023